Tunel kolejowy w Rydułtowach to nie tylko techniczne osiągnięcie XIX wieku, ale także fascynujący fragment historii tego górniczego miasta, jest najstarszym tunelem w Polsce i najdłuższym na Śląsku.
Historia tego tunelu sięga lat 50. XIX wieku, kiedy to zbudowano go na trasie łączącej Racibórz z Rybnikiem, a następnie z Katowicami. Jego długość wynosząca 727 metrów czyni go imponującym inżynieryjnym dziełem tamtej epoki. Pierwsze dni II wojny światowej przyniosły mu zniszczenie, gdyż został wysadzony przez polskich saperów w celu zatrzymania nacierających wojsk niemieckich. Niemniej jednak, tunel został odbudowany w 1942 roku.
Budowa tunelu była przedsięwzięciem technologicznie zaawansowanym, trwającym ponad trzy lata. Niestabilny grunt sprawiał trudności, a w 1857 roku tunel uległ zawaleniu. Przyczyną było oddziaływanie eksploatacji górniczej prowadzonej pod miastem Rydułtowy. Mimo tego, dzięki zaangażowaniu górników, tunel został odbudowany i wzmocniony. Kolejny epizod związany z zawaleniem miał miejsce podczas II wojny światowej, jednak tym razem było to celowe działanie wojska polskiego.
Współcześnie tunel jest nadal w użyciu, obsługując ruch kolejowy na trasie Racibórz – Rybnik – Katowice. Od ponad 160 lat radzi sobie doskonale, pomimo intensywnego ruchu towarowego. Warto podkreślić, że tunel, choć zabytkowy, jest nadal funkcjonalny i skutecznie spełnia swoją rolę na szlaku kolejowym.
Dla wielbicieli historii i techniki, tunel w Rydułtowach to niezwykłe miejsce do zwiedzania. Jego architektoniczne detale, wieże wejściowe i historia, sprawiają, że to jedyny w Polsce zabytek techniki kolejowej o tak dużych walorach architektonicznych i historycznych. Jednak dla bezpieczeństwa ruchu pieszych, dostęp jest ograniczony i wymaga uzgodnienia z PKP Polskie Linie Kolejowe.